maanantai 22. maaliskuuta 2010

Työelämän tarpeet

Millaisia viestintätaitoja työelämässä tarvitaan? Tähän etsittiin vastausta Tampereella, kun ammatillisten oppilaitosten äidinkielenopettajat kokoontuivat siellä viime perjantaina. Mukana oli myös työelämän edustajia kertomassa näkemyksiään.

LVI-alan yrittäjä Janne Tarkkala kertoi, että työntekijät jännittävät kasvokkaista viestintää yllättävän paljon, joten puheviestinnän opettaminen on erityisen tärkeää. Myös neuvottelutaidot korostuvat: työjärjestykset ja aikataulut on pystyttävä sopimaan ja vaikeatkin asiat kyettävä ottamaan puheeksi. Työntekijöiden on opittava esiintymään luontevasti ja ymmärtämään olevansa yrityksen käyntikortteja työssä ja vapaa-ajallaan.

LVI-alalla luku- ja kirjoitustaitoa tarvitaan mm. työselitysten, lomakkeiden ja asennustodistusten tekemisessä. Myös metallialalla työhön kuuluu yhä enemmän kirjoittamista ja lukemista. Lisäksi omaa työtä koskeva tieto on kyettävä hakemaan itse intranetistä tai sähköpostista. Yrityksen jokainen työntekijä on hyvin todennäköisesti itse tekemisissä asiakkaiden kanssa suullisesti ja kirjallisesti.

Liike-elämän edustaja puolestaan kertoi, että merkonomien on hallittava jo ensimmäiselle työssäoppimisjaksolle tullessaan asiakkaan kohtaaminen, sanaton viestintä ja tilanteeseen sopiva kielenkäyttö. Esimieheltä on osattava pyytää apua, asiakkaita neuvoa ja täyttää lomakkeet ja lähetyslistat. Nämä lukemisen ja kirjoittamisen perustaidot tulisi oppia jo koulussa.

Kirjoitetun yleiskielen hallitseminen on keskeistä, sillä asiakkaille lähetettävien sähköpostien pitää olla moitteetonta kieltä, eikä työssäoppijoita päästetäkään kovin helposti vastaamaan asiakkaiden sähköposteihin. Kirjallista viestintää pitäisi opettaa siis koulussa, jossa on tähän tarkoitukseen koulutetut ja palkatut äidinkielenopettajat.

Tätä taustaa vasten tunsin syvää häpeää perjantaina Tampereella kertoessani, että meidän merkonomiopiskelijoillemme ei opeteta ensimmäistäkään opintoviikkoa äidinkieltä ennen ensimmäistä työssäoppimisjaksoa eikä koko ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Pahimmillaan liiketalouden opiskelijoiden ensimmäinen äidinkielen opintoviikko suoritetaan toisen vuoden viimeisessä jaksossa.

Ei tarvinne sanoa, että olemme tässä suhteessa ainutlaatuisia. Kaikissa muissa ammattioppilaitoksissa, joiden edustajia tapasin, äidinkieltä opetetaan ensimmäisenä opiskeluvuonna vähintään yksi opintoviikko.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti